Scoala profesionala de liftieri „Marea Neagra”

E o noapte inghetata de septembrie. Trenul opreste greu in gara iar singurul calator abia coboara din tren. Se intinde inapoi in tren si trage afara o valiza care se prabuseste pe peron cu un zgomot huruit de metal. Calatorul incepe drumul spre iesirea din gara si dupa vreo 10 minute ajunge in zona taxiurilor. Taxiul de serviciu, o Dacie 1300 alba cu numere modificate pe stil nou, opreste profesional in fata lui, face apoi o manevra iscusita de intoarcere si da cu spatele exact peste valiza imensa. Bara taxiului loveste valiza care cade pe-o parte, exact pe picioarele calatorului. Acesta nu mai are putere sa urle, doar se apleaca dureros in fata. Soferul taxiului sare repede din masina si spune: „Urcati va rog!!!… dar mai repede ca n-avem timp….”. Calatorul isi inghite amarul si deschide usa sa intre in masina. Dar se pare ca nu are loc. Masina are deja patru pasageri. Soferul il indeamna: „Hai urcati ca va explic eu care e situatia…”. Unul din pasagerii din spate se da jos bodoganind, calatorul nostru urca la mijloc si se trezeste ca valiza ii este inghesuita pe genunchi de catre pasagerul care tocmai coborase. Acesta urca si el si taxiul se urneste din fata garii. Soferul ii explica calatorului: „Aveti onoarea deosebita sa circulati cu cel mai sofisticat sistem de taxi din Europa…. Eu sunt soferul taxiului, langa mine este co-soferul taxiului, in spate langa dvs. in stanga este GPS-radiotelegrafistul si in dreapta este mecanicul de bord. Dar asta nu e tot…. Suntem entuziasmati sa va anuntam ca in port-bagaj avem in stanga un mic service-auto cu pod rulant portabil pentru orice problema tehnica aparuta pe traseu iar in dreapta avem un micro-post sanitar echipat cu un asistent de serviciu (un medic rezident sarac) care sta chircit in locul acela stramt, dar are pregatita in mana o seringa gata de interventie, plina cu AQUA MARINE. Asa ca in momentul cand va accidentati, asistentul va poate livra injectia in maxim 25 de secunde…. E ceva, nu-i asa?…”. Calatorul tace si nu-i vine sa creada cat de norocos este. Soferul continua: „In seara asta am reusit sa-l conving pe colegul, mecanicul de bord, ca e totusi mai bine sa luam si pasagerul in calatorie. De aceea sunteti acum cu noi. El sustinea de cateva zile ca este mai eficient sa luam doar banii pe calatorie si in cel mai rau caz bagajele calatorilor. Acestia vor pastra o amintire vie a serviciilor noastre de calitate si profitul ar fi mai mare. Pasagerii pot veni cu alte mijloace la adresa de destinatie si totusi sa beneficieze de faptul ca le-am transportat bagajele cu cel mai modern taxi de Europa. Astazi i-am explicat colegului ca eu sunt mai nostalgic de felul meu si mi-e dor de anii trecuti in care chiar aveai un pasager in taxi…. Ce sa-i faci… nostalgia batranetelor….” si soferul izbucni in plans.

Calatorul scoase doar cateva cuvinte: „Eu vreau sa ajung la Scoala de liftieri… strada Mica, numarul 1, etajul 5, …. e singura din tara si sunt super profesionisti…”. Cateva secunde de tacere, apoi urma explozia de initiative privind traseul de urmat. In corul de vociferari, GPS-radiotelegrafistul se certa cu soferul aliat cu mecanicul de bord iar din port-bagaj se auzeau din cand in cand ceva bufnituri, insemnand ca asistentul medical avea si el parerea lui la care nu vroia sa renunte. Dupa vreo ora de circulat in noaptea orasului, ajunsera la adresa unde se afla scoala de liftieri. Se invartira in jurul blocului o multime, ocolira garaje, tomberoane de gunoi si 6 parculete de joaca pentru copii, dar intr-un final ajunsera in spatele blocului. Aici era intrarea in lift, mascata de batatorul de covoare, doar cunoscatorii stiau si puteau beneficia de serviciile de ascensionare. Un claxon scurt si langa taxi se infatisa administratorul blocului. Soferul ii dadu o hartie, procesul verbal de predare-primire pasager, avand ora de livrare, lista completa a obiectelor insotitoare in ordine alfabetica si pe culori. Dupa ce semna de primire, administratorul se intoarse spre calatorul nostru, il privi aspru si marai: „Aha…. deci mata esti ala….”. Il conduse pe omul nostru pana in fata usii liftului, apoi se retrase intr-o ghereta de lemn construita pe spatiul verde, cu steag si antena montate deasupra. Calatorul statea si privea peretele plin de butoane si indicatori luminosi. Erau si sase ceasuri, doua siruri de intrerupatoare si trei locuri de introdus chei de siguranta si control. Deasupra pe un panou, un mesaj spunea clar: „Nu apasati nimic!!!…. Venim noi dupa dvs.”. Calatorul era deja impresionat…. ce tehnica revolutionara…. si el va invata despre toate astea….”. Dupa nici 10 minute, liftul se opri la parter, usa se deschise in fata lui si calatorul nostru vazu cativa pasageri in lift, dar curios… acestia nu vroiau sa iasa din lift. Un mustacios mai solid spuse gros: „Buna seara, numele meu este George si sunt liftierul dvs. in seara asta. Traseul nostru va avea o lungime de peste 38 de metri, vom depasi in mers patru statii de oprire iar proiectia cabinei ascensionale la sol nu va avea abateri majore de la verticala locului, maxim 2,5 milimetri pe fiecare axa…. Temperatura exterioara este in scadere, echipamentele de ascensiune functioneaza normal si echipajul nostru este gata sa va indeplineasca toate dorintele…. Va prezint membrii echipajului: Nicu co-liftierul meu, Sile radiotelegrafistul si Macarie mecanicul de bord”.  Calatorul nostru ramase cu gura cascata. Woaw…. Nu apuca sa zica nimic, ca usile se inchisera automat in spatele lui. Liftierul lua un microfon-para si spuse tare: „Turnu…. sunt LFT-45 … confirma legatura….”. In difuzorul din perete se auzi imediat: „LFT-45 sunt Turnu, te aud bine… incepe verificarile…”. Liftierul incepu sa turuie in microfon: „Tensiunea mecanica in cabluri 340,22 unitati, in parametrii…., presiunea hidraulica 62 bari…, energia electrica in parametri….., balansul 2,4 unitati/sec…., rotile de rulaj…. verificare vizuala… toate patru…., inchidere centralizata usi…. asigurata…, magnetizare ventilatoare…. verificat…, iluminare asistata cabina…. verificat…, Turnule totul este in regula…. permiteti inceperea asecensionarii?”. In difuzor se auzi: „LFT-45…, aveti permisiunea de incepere a procedurilor de intrare in ascensionare…. drum bun… ne auzim la destinatie….”. Liftierul incepu sa apese un sir de butoane din fata lui, invarti cativa robineti, trase cateva pargii din tavan si dadu cateva comenzi echipajului: „Co-liftier…. asigura balastul…. blocheaza si asigura trapele de acces puntile superioare si inferioare…. Radiotelegrafist…. monitorizeaza frecventele si limitele de acces pe traseul vizat…. verifica pozitionarea pe sateliti si incarca parametrii in timp real pe hartile GPS de lucru…., mecanic…. fixeaza si porneste luneta verticala de serviciu pentru vizualizarea traseului, verifica centurile pe pasager si bagaj…..”. Apoi cu o voce neutra, liftierul dadu un ordin scurt: „Echipajul sa ia pozitia de ascensionare”. Toti cei patru membrii ai echipajului se intoarsera cu fata la colturile cabinei, se sprijinira cu mainile de pereti si inchisera ochii. Calatorul nostru se trezi ca este legat de valiza cea grea, un motor greu porni in subsol undeva…. cabina se zgaltai zdravan si in harsait de fiare se porni in sus pe putul liftului.

In timpul deplasarii, calatorul lua hotararea definitiva: e prea riscanta si plina de raspundere pozitia de liftier…. se va opri la pozitia de mecanic de bord…. un prim pas il facuse deja acasa in spatele gradinii: stia cu ochii inchisi sa desfaca si sa puna la loc roata din spate de la bicicleta…..

Langa bloc, in ghereta de lemn pe post de turn de control, administratorul se felicita ca alesese un nume atat de frumos pentru scoala lui profesionala de liftieri: „Marea Neagra”…. De mic copil era pasionat si visa la spatii largi si intinse, la mari si oceane…. Administratorul ofta…. ce sa-i faci…. trebuia cineva sa se ocupe si de nevoia asta absurda de ascensionare a oamenilor…

Anunțuri

Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: